Fitness tips voor beginnende sporters

Wil jij graag beginnen met fitnessen of heb je nog niet zo veel ervaring met fitness? Dan kan het goed zijn dat je met een hoop vragen zit. Bijvoorbeeld hoe je zo effectief mogelijk sport of welke oefeningen het beste zijn om vet te verbranden of juist spieren aan te maken. In dit artikel geef ik een aantal tips voor de beginnende sporter. Benieuwd geworden? Lees dan gauw verder!

Begin met een goede warming-up

Veel sporters willen meteen aan de slag. Dat is natuurlijk logisch, maar het vergroot ook de kans op blessures. Zorg daarom dat je een goede warming-up doet alvorens je met je training begint. Het woord zegt het al: met een warming-up verhoog je je lichaamstemperatuur en maak je je spieren los, waardoor ze beter voorbereid zijn op de belasting die gaat komen. Ideaal voor de warming-up zijn onder andere de crosstrainer en de hometrainer. Een groot voordeel van de crosstrainer ten opzichte van de hometrainer is dat je hiermee spieren in je hele lichaam aanspreekt. Na tien tot vijftien minuten op de crosstrainer ben jij klaar om met het echte werk te beginnen!

Compound-oefeningen

Het is verstandig om je vooral te focussen op compound-oefeningen. Compound-oefeningen zijn oefeningen waarbij meerdere spiergroepen en gewrichten worden aangesproken. Dit in tegenstelling tot zogeheten isolatie-oefeningen, waarbij je de focus legt op slechts één spiergroep tegelijk. Compound-oefeningen zijn zowel goed voor de vetverbranding als voor het opbouwen van spieren. Een aantal voorbeelden van compound-oefeningen zijn squats, lunges, deadlifts, benchpress, opdrukken en optrekken.

Met compound-oefeningen bereik je niet alleen een sneller resultaat; je balans wordt er ook nog eens beter van. Dit komt omdat je bij de meeste compound-oefeningen gebruik maakt van je buikspieren, welke belangrijk zijn voor de core stabiliteit.

Train niet te zwaar

Een veelgemaakte fout door beginners is te zwaar trainen. Door met te veel gewicht te trainen vergroot je de kans op blessures. Bovendien is het nadelig voor de ontwikkeling van spiermassa, omdat het ten koste gaat van de uitvoering. Zorg er dus eerst voor dat je de uitvoering onder controle hebt!

Op zoek naar de juiste fitnessapparatuur of accessoires voor bij jou thuis of wil je meer tips? Kijk dan eens op https://www.tunturi.com/nl/.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *